7 februari 2025

elk®ademy op de kaart: leren en ontwikkelen voor iedereen

elk®ademy op de kaart: leren en ontwikkelen voor iedereen

Sinds afgelopen november is Martine Hamstra gestart als specialist leren en ontwikkelen bij elk®. Haar belangrijkste missie? De elk®ademy – een intern platform voor leren en ontwikkelen dat eind vorig jaar gelanceerd werd – stevig op de kaart te zetten, zowel intern als extern. “Mijn doel is dat leren een vanzelfsprekend onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk bij elk®,” aldus Martine.

Wat is de elk®academy?

De elk®ademy is een uitgebreid platform dat op verschillende manieren ondersteuning biedt aan alle collega’s binnen elk®. Zo bevat het een onboardingprogramma voor nieuwe collega’s, handleidingen, en toegang tot verschillende trainingen en cursussen. Die variëren van verplichte certificeringen zoals VCA en BHV, tot vakinhoudelijke opleidingen en trainingen op het gebied van soft skills: persoonlijke ontwikkeling. Martine benadrukt: “De elk®ademy is voor iedereen binnen elk®. Ongeacht je functie, er is voor elk wat wils.”

Haast!

In december werd de elk®ademy officieel gelanceerd. Hoewel dat een mijlpaal was, ziet Martine het als een beginpunt. “Het eerste kwartaal van 2025 moeten we er echt aan trekken. Dat staat voor mij helemaal in het teken van bekendheid creëren. We willen dat iedereen begrijpt wat de elk®ademy biedt en hoe ze die kunnen gebruiken om hun eigen ontwikkeling vorm te geven. Voor onze huidige mensen, maar ook voor toekomstige werknemers.” Martine heeft een duidelijke visie: leren moet laagdrempelig, leuk en praktisch toepasbaar zijn. Als het als een verplichting voelt of simpelweg saai is, haken mensen namelijk vrij snel af. “Leren is niet alleen belangrijk voor je werk, maar ook voor je werkplezier en gezondheid. Als je in beweging blijft, voel je je beter en blijf je relevant. Dat is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Een leven lang leren, duurzame inzetbaarheid, maar ook intern opleiden zijn echt niet meer weg te denken en daar willen we ook bij elk® stappen in maken.”

Geen klas meer nodig

Waar leren vroeger vooral plaatsvond in een klaslokaal, zijn er tegenwoordig veel meer manieren om je kennis bij te spijkeren of op peil te houden. Manieren die veel beter passen bij de doelgroep en die makkelijk tijdens of na werktijd ingezet kunnen worden. En daarvoor hoef je echt niet maandenlang te blokken, tenzij je natuurlijk heel grote stappen wilt maken, zoals complete omscholing.

Naast praktische trainingen, ziet Martine ook kansen om verder te ontwikkelen met e-learning en microlearning. “Microlearning gaat uit van kleine, behapbare lessen of opdrachten. Die kosten niet veel tijd en zijn makkelijk en snel. Denk aan korte, krachtige sessies waarin je direct effect merkt. Zo wordt leren een plezier in plaats van een verplichting.” Een andere populaire vorm is blended learning: een mix van digitale modules en fysieke trainingen, afgestemd op de beroepspraktijk.

En nu?

Om de elk®ademy een vliegende start te geven, is Martines druk bezig met leidinggevenden en collega’s in de regio’s. Ze wil de elk®ademy voortdurend verrijken met best practices en nieuwe ideeën. “De Academy is van iedereen en we willen leren en ontwikkelen echt verankeren in de cultuur van elk®,” zegt ze. Met deze aanpak hoopt Martine niet alleen de vaardigheden van medewerkers te verbeteren, maar ook hun werkplezier te vergroten.

De verwachtingen binnen de organisatie zijn hoog, maar Martine ziet dat vooral als een motivatie. “Ik merk dat iedereen positief is en zin heeft om aan de slag te gaan. Samen kunnen we de elk®ademy echt tot een succes maken.”